Salgs- og leveringsbetingelser for handel med VVS-beregneren ApS
Nedenstående
salgs og leveringsbetingelser finder anvendelse i det omfang, de ikke
er fraveget udtrykkeligt ved skriftlig aftale mellem ”VVS-beregneren
ApS” og kunden/rekvirenten.
1. Formål og forudsætning for nettokalkulation
1.1
Nærværende leveringsbetingelser gælder alle former for opmålinger og
tilbuds-udregninger (nettokalkulation), samt
forprojektering/projektforslag udført af ”VVS-beregneren ApS” for
rekvirenten.
1.2
Formålet med ”VVS-beregneren ApS” nettokalkulation er at tilvejebringe
et grundlag for rekvirenten til selv at udarbejde og afgive
entreprisetilbud. Det forudsættes, at rekvirenten selv gennemgår og
vurderer ”VVS-beregneren ApS” nettokalkulation forinden udarbejdelse og
afgivelse af licitationstilbud, herunder for at sikre, at
nettokalkulationens indregnede løn- og materialespecifikationer svarer
til rekvirentens ønsker og krav. Nettokalkulationen kan ikke påregnes
at være umiddelbart anvendelig ved rekvirentens indkøb, akkordering
m.v. ”VVS-beregneren ApS” opmåling og prisberegning er baseret på
priskuranter, priskataloger fra grossister, leverandører og lign., der
er gældende på kalkulationstidspunktet samt på opmålings-principperne i
anvendte kalkulationssystem. (CalWin)
1.3
Såfremt Rekvirenten på forhånd har anvist ”VVS-beregneren ApS”, hvilke
leverandører/grossister og/eller specifikke anlægsløsninger der ønskes
anvendt, vil nettokalkulationen så vidt der er muligt indeholde
oplysninger om benyttede priser, opgivet af de pågældende
leverandører/grossister og/eller specifikke anlægsløsninger der ønskes
anvendt. Såfremt Rekvirenten ikke på forhånd giver oplysninger om
leverandører og/eller specifikke anlægsløsninger, eller den anviste
leverandør/grossist ikke fører en i udbudsmaterialet specificeret vare
kan ”VVS-beregneren” frit rette henvendelse til
leverandører/grossister, hvis oplysninger om priser herefter skal
accepteres af Rekvirenten.
1.4
Er det foreliggende udbudsgrundlag ikke tilstrækkeligt detaljeret,
tillægges der skønnede beløb til overslagsmæssig dækning af materiale-
og lønforbrug i relation til udbudsmaterialets karakter og
byggeopgavens art. Såfremt Rekvirenten ikke har oplyst ”VVS-beregneren
ApS” om egne skønsmæssige materiale- og løntillæg, vil ”VVS-beregneren
ApS” skønnede materiale og løntillæg være at acceptere for Rekvirenten.
Skønnede beløb til materialer og arbejdsløn vil altid fremgå skriftligt
på en, til kalkulationen, vedlagt oversigt, således rekvirenten selv
kan vurdere beløbenes størrelse inden afgivelse af tilbuddet.
1.5
”VVS-beregneren ApS” kalkulationer mv. tager ikke højde for den i AB18
§ 34 anførte 12-måneders fastprisaftale, og det er således Rekvirentens
eget ansvar at tage højde herfor ved sin tilbudsgivning.
1.6 Medmindre andet er aftalt deltager ”VVS-beregneren ApS” ikke i projektgennemgang eller granskning med bygherre.
2.
Betalingsbetingelser.
2.1
Såfremt anden skriftlig aftale ikke er indgået, honoreres
”VVS-beregneren ApS” for sin løsning af opgaven efter fast tilbud eller
efter medgået tid, og den til enhver tid gældende timesats. Alle priser
er ex. moms.
2.2 Uden anden skriftlig aftale, er ”VVS-beregneren ApS” betalingsbetingelser 14 dage fra fakturadato, som anført på faktura.
2.3
Såfremt betaling ikke finder sted i overensstemmelse hermed, forrentes
det skyldige beløb fra forfaldsdagen med morarente af det forfaldne
beløb på 2% pr. påbegyndt måned, ligesom ”VVS-beregneren ApS” er
berettiget til, ved udsendelse af enhver rykkerskrivelse, at påligne
rykkergebyr.
2.4
Såfremt en rekvirent ønsker at annullere en ordre kan dette kun ske før
udbudsmateriale er modtaget. Så snart udbudsmateriale modtages fra
rekvirenten er aftalen bindende, og den medgåede tid eller aftalte pris
betales af rekvirenten uanset kalkulationen ønskes benyttet eller ej.
Forsinkelser mht. leveringstidspunkt berettiger ikke kunden til
annullering af ordren, med mindre datoen for udnyttelse af
kalkulationen, projektløsningen eller anden dokumentation er
overskredet, og dette bevises skriftligt. Evt. annullering af en ordre
skal altid ske ved skriftlig henvendelse til ”VVS-beregneren ApS”.
3.
Grundlag for nettokalkulation.
3.1
Rekvirenten har det overordnede ansvar for, at det til ”VVS-beregneren
ApS” udleverede udbudsgrundlag er komplet og korrekt. Alle tegninger og
beskrivelser vedrørende det enkelte projekt, skal udleveres i en
samlet pakke ved indgåelse af ordre. Materiale der ikke har været
udleveret eller været til stede på kalkulationstidspunktet, herunder
også, men ikke begrænset til, henvisninger til standardbeskrivelser så
som Bibs og Molio samt normer og standarder der ikke er modtaget sammen
med udbudsmaterialet, men skal rekvireres for egen regning, kan ikke
danne grundlag for kalkulation eller for krav mod ”VVS-beregneren ApS”.
En oversigt over udleveret materiale (kalkulationsgrundlag) vil altid
følge den færdige kalkulation skriftligt.
Det på oversigten angivne materiale danner alene grundlag for nettokalkulationen.
3.2
Såfremt rekvirenten efter modtaget nettokalkulation opdager mangler
ved, det af rekvirenten udleverede materiale, og ønsker det tilføjet
kalkulationen kan dette kun ske ved skriftlig aftale og betaling pr.
medgået tid til den gældende timesats idet ordren anses for afsluttet
ved afsendt nettokalkulation.
3.3
Såfremt det modtagne udbudsmateriale er detailprojekteret hovedprojekt
fra rådgivende ingeniør el.lign. vil nettokalkulationen blive udført
med materialer og lønmæssige ydelser som beskrevet, med mindre andet
aftales skriftligt med Rekvirenten.
3.4
Såfremt det modtagne udbudsmateriale er baseret på arkitekttegninger
med tilhørende funktionsbeskrivelser, rumprogrammer, materialelister
mv. står det ”VVS-beregneren ApS” frit at vælge anlægsløsninger,
føringsveje og materialer. Dette selvfølgelig indenfor udbuddets
rammer. Valgte materialer og anlægsløsninger vil altid blive forsøgt
kalkuleret ”billigst muligt” for at sikre rekvirenten en
konkurrencedygtigt pris.
3.5 Pkt. 3.4 tilsidesættes såfremt rekvirenten har benyttet sig af muligheden i pkt. 1.3.
4. Rekvirentens ansvar ved modtagelse af, og rekvirentens anvendelse af nettokalkulationen.
4.1
Rekvirenten er forpligtet til at gennemgå og vurdere den modtagne
nettokalkulation og evt. projektforslag for evt. fejl og mangler ved
modtagelse af denne og forinden denne indgår i udarbejdelsen af
egentligt entreprisetilbud. Såfremt der konstateres fejl eller
uoverensstemmelser i ”VVS-beregneren ApS” nettokalkulation, skal
Rekvirenten omgående tilstille ”VVS-beregneren ApS” en skriftlig
redegørelse for det registrerede forhold.
Evt. fejl og mangler
skal gøres ”VVS-beregneren ApS” opmærksom inden licitationens
afholdelse, således at "VVS-beregneren ApS” kan rette evt.
uoverensstemmelser i kalkulationen.
"VVS-beregneren ApS” kan ikke på
nogen måde gøres økonomisk ansvarlig for evt. tab af nogen art.
Tilbudsafgivelse, med den tilsendte kalkulation som grundlag, er
udelukkende rekvirentens ansvar.
4.2 ”VVS-beregneren ApS”
påtager sig ikke projekteringsansvar ved projektforslag eller hvor
bygherre i udbudsmaterialet har beskrevet arbejder ved anvendelsen af
funktionskrav.
4.3
Nettokalkulationerne må kun anvendes af den eller dem, for hvem
”VVS-beregneren ApS” har indgået aftale om udførelse af beregningerne
for, hvilket indebærer, at nettokalkulationerne ikke må overlades til
eller i øvrigt anvendes af 3. mand.
5. ”VVS-beregneren ApS” ansvar.
5.1
”VVS-beregneren ApS” er ikke erstatningsansvarlig for direkte eller
indirekte tab, der måtte være en følge af fejl og unøjagtigheder i
nettokalkulationerne, medmindre Rekvirenten godtgør, at ”VVS-beregneren
ApS” har handlet groft uagtsomt, og Rekvirenten ikke har eller burde
have opdaget dette ved sin kontrolgennemgang, jf. ovenfor.
Ved
tvist, hvor den ene part mener at have et krav, som umiddelbart
bestrides af den anden part, forpligter parterne sig til loyalt at
kontakte hinanden med henblik på en mindelig løsning.
Hvis parterne
ikke kan finde en mindelig løsning, gælder der i øvrigt for vurdering
af ”VVS-beregneren ApS” ansvar dansk rets almindelige erstatningsregler
med nedenstående begrænsninger og præciseringer.
5.2
Ved ”VVS-beregneren ApS” modtagelse af udbudsmateriale gennemgås dette
for evt. manglende oplysninger der er nødvendige for kalkulation af den
pågældende sag. Såfremt der konstateres mangler gøres rekvirenten
opmærksom her på, og skal hurtigst muligt tilvejebringe de manglende
dokumenter. Såfremt de ikke tilvejebringes er det jf. pkt. 3.1 ikke
”VVS-beregneren ApS” ansvar at der kan opstå fejl eller mangler i
kalkulationen som følge af udeblevne oplysninger.
5.3
I tilfælde af fejl og mangler i en kalkulation eller projekt kan
erstatningskrav mod ”VVS-beregneren ApS” maximalt udgøre et beløb
svarende til det aftalte honorar for den leverede ydelse. Der kan dog
ikke kræves erstatning for indirekte tab, herunder driftstab,
avancestab, tab af data, goodwill, tabt licitation/for højt afgivet bud
eller lignende.
5.4
I det omfang ”VVS-beregneren ApS” ydelser, kalkulationer,
projektløsninger eller anden dokumentation mv. indgår i arbejder,
leverancer og ydelser til tredje mand skal rekvirenten tilsikre at
”VVS-beregneren ApS” dækkes af samme forsikringer som kundens egne
ydelser. ”VVS-beregneren ApS” kan således ikke gøres
erstatningsansvarlig overfor tredje mand.
5.5
I tilfælde hvor ”VVS-beregneren ApS” måtte være erstatningsansvarlig,
hæftes der ikke for tab, der kan henføres til situationer, hvor
Rekvirenten går glip af en entreprise fordi Rekvirenten har afgivet et
for højt tilbud, eller fordi ”VVS-beregneren ApS” har beregnet et for
højt tilbud.
I tilfælde af, at ”VVS-beregneren ApS” har handlet
groft uagtsomt, og ansvaret ikke bortfalder af andre årsager, hæfter
”VVS-beregneren ApS” herefter udelukkende for at Rekvirenten lider tab
på en bestemt entreprise, hvor nettokalkulationen, grundet
”VVS-beregneren ApS” fejl, afviger i nedadgående retning i henseende
til mængder, priser e. lign.
5.6
Ved opgørelse af et eventuelt tab, i overensstemmelse med det, der
fremgår af punkt 4.2 ovenfor, skal der i tabsopgørelsen ske fradrag for
følgende:
• Mindre fejl i opmålinger eller optællinger, der kan henføres til den usikkerhed, der normalt forekommer i
enhver nettokalkulation.
• Fejl i ”VVS-beregneren ApS” nettokalkulationer vedr. skøn over priser der ikke er fastlagt i overenskomst,
priskatalog o. lign.
• Merudgifter som Rekvirenten måtte blive påført efter overtagelse af entreprisen, driftstab, avancetab eller
andet indirekte tab.
5.7
”VVS-beregneren ApS” erstatningsansvar kan aldrig overstige det mindste
beløb af enten: 1) værdien af forskellen imellem Rekvirentens tilbud og
det tilbud, der var umiddelbart højere end Rekvirentens tilbud, eller
2) det af Rekvirenten til ”VVS-beregneren ApS” betalte fakturabeløb.
5.8
Såfremt Rekvirenten i strid med det anførte i leveringsbetingelsernes
pkt. 4.3 har udleveret ”VVS-beregneren ApS” nettokalkulation til
tredjemand, og tredjemand efterfølgende gør krav gældende overfor
”VVS-beregneren ApS” er rekvirenten pligtig at holde ”VVS-beregneren
ApS” skadesløs for sådanne krav idet rekvirenten har handlet i strid
med de accepterede salgs og leveringsbetingelser.
6.
Reklamation
6.1
Såfremt Rekvirenten ved modtagelse af det leverede materiale
konstaterer fejl eller uoverensstemmelser i ”VVS-beregneren ApS”
nettokalkulation, skal Rekvirenten omgående tilstille ”VVS-beregneren
ApS” en skriftlig redegørelse for det registrerede forhold, således at
”VVS-beregneren ApS” har mulighed for selv at rette fejlen.
6.2
Ved let gennemskuelig fejl eller mangel forstås, at kunden, med den
viden om faget rekvirenten besidder, til en hver tid ville have
gennemskuet en sådan fejl, ved eget udarbejdet materiale. Hvis
rekvirenten vil påberåbe sig en mangel eller en fejl, skal rekvirenten
straks efter modtagelse, give ”VVS-beregneren ApS” en skriftlig
meddelelse herom, samt anføre hvori manglen eller fejlen består.
Såfremt rekvirenten har, eller burde have opdaget manglen, og han ikke
reklamerer som anført, kan han ikke senere gøre manglen gældende
”VVS-beregneren ApS” er aldrig ansvarlig for eventuelle driftstab,
avancestab eller andre indirekte tab i anledning af aftalen, herunder
tab, som opstår som følge af forsinkelse eller mangler ved det solgte.
6.3
Rekvirentens skriftlige reklamation skal være ”VVS-beregneren ApS” i
hænde senest 20 arbejdsdage efter licitationens afholdelse eller
dateringen for andre skriftlige tilbud (underhåndsbud m.v.). I modsat
fald er Rekvirentens krav at anse for bortfaldet.
AB18, § 5, stk. 5
er generelt gældende for vedståelsesfristen, og kan kun fraviges ved
skriftlig aftale herom mellem Rekvirenten og ”VVS-beregneren ApS”.
7. ”VVS-beregneren ApS” erstatningsansvar ved forsinkelse.
7.1
”VVS-beregneren ApS” er ikke ansvarlig for tab hos Rekvirenten, der er
en følge af overskridelse af tidsfrister for nettokalkulationen, med
mindre Rekvirenten beviser, at forsinkelsen skyldes at ”VVS-beregneren
ApS” har handlet groft uagtsomt.
7.2
I tilfælde af force majeure, herunder naturkatastrofer, krig, hærværk,
brand, edb-nedbrud, arbejdskonflikter e. lign. situationer, der er uden
for ”VVS-beregneren ApS” kontrol, fritages ”VVS-beregneren ApS” for sin
leveringsforpligtigelse, såfremt ”VVS-beregneren ApS” uden ugrundede
ophold meddeler Rekvirenten sit ønske herom.
7.3 Det der fremgår af pkt. 7.2 gælder tilsvarende i tilfælde af sygdom blandt ansatte hos ”VVS-beregneren ApS”.
8. Værneting.
8.1 Sager om direkte krav fra bygherre er undergivet AB18 kapitel J og den heri anførte løsningstrappe.
8.2
Enhver anden uoverensstemmelse imellem parterne vedr.
nettokalkulationer og projektforslag, manglende betaling m.v., har
værneting ved retten i Hjørring og afgøres ved de danske domstole efter
dansk ret.
Hjørring 7. december 2021
VVS-beregneren ApS